Nyelvvizsga

Melyik vizsgát válasszam?

Ha nyelvvizsgát akarunk tenni, először is el kell dönteni, melyik felel meg nekünk legjobban. Igazából mindegyiknek van előnye és hátránya. Íme néhány szempont. Megadom a honlapok linkjeit is, ahol bőségesen találni információt (időpontok, árak, mintatesztek, stb).

EURO: Előnye, hogy nagyon sokféle feladatból áll, s így nehéz megbukni rajta. Nincs külön nyelvhelyesség teszt. Szótárt lehet használni. A szóbeli sima ügy, sőt adnak időt felkészülésre is. Viszont: A B2 íráskészségnél nemcsak levelet kell tudni írni, hanem más műfajban is produkálni kell (műkritika, újságcikk, esszé, online hozzászólás, stb). A C1-es szint jóval nehezebb (hosszú szövegeket kell elolvasni kevés idő alatt, továbbá a hallás utáni értésnél van egy kissé szokatlan és nehéz feladat.) www.euroexam.org 

TELC: Hosszú és elég nehéz szövegek, és kevés időt adnak. Viszont az íráskészségnél választani lehet, és nem nehéz. A szóbeli viszonylag könnyű, van benne egy prezentáció is, amire otthon fel lehet készülni. www.telc.hu

IELTS: Külföldi egyetemeken szokták kérni, ha valaki ott akar továbbtanulni. Vagyis: Nem választásból szokták csinálni, hanem azért mert egyes helyeken egyszerűen ez a követelmény.

Cambridge: Ha valaki C2-es nyelvvizsgát akar tenni, Európában a Cambridge CPE a standard.

Vizsgatippek

Még ha biztos B2-es tudással rendelkezünk is, mindig érdemes a választott vizsga típusfeladataira előre rákészülni, hogy ne érjen meglepetés. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy megcsinálunk egy-két mintafeladatsort. Legjobb élesben csinálni ilyet (vagyis egyfolytában, időre, mintha a vizsgán lennénk). Tapasztalatom szerint kemény pontok múlhatnak rajta, hogy a vizsgázó előzetesen ismeri-e a választott nyelvvizsga típusfeladatait, a rendelkezésre álló időkeretet, stb. Íme néhány általános vizsgatipp, amely szinte minden vizsgán használható:

1. Az olvasott szöveg értése feladatok esetében, kétszer olvassuk el a szöveget. Először gyorsan átfutva, csak a lényegre koncentrálva. Ha nem értünk egy-két szót, ne kell vele törődni, olvassunk tovább. A lényeget kell kihámozni. Másodszor a feladatban megadott kérdések szerint részletesen bogarásszuk végig a szöveget.

2. A hallás utáni értésnél, a hangfelvétel elkezdése előtti néhány percben gyorsan olvassuk el az összes kérdést, és próbáljuk ezek alapján megtippelni, hogy milyen lehetséges válaszok adhatók rájuk. Ez segít, hogy a magnó elindulása után jobban kihalljuk azokat a részinformációkat a hangfelvételből, amelyekre ténylegesen szükségünk van.

3. A tesztfeladatok esetében arra is karikázzunk be/írjunk be valamit, amit egyáltalán nem tudunk. A kitöltetlen helyekre ugyanis biztos nulla pont jár, a tippelt válaszok viszont összessítve szerezhetnek még egy-két pontot. Feleletválasztós tesznél például megnézhetjük, hogy mely betűt karikáztuk legkevesebbszer, és ezt a betűt aztán az összes kitöltelen kérdésre bekarikázhatjuk. Elég valószínű, hogy lesz köztük jó válasz is.

4. Íráskészség feladatoknál a vizsgázók gyakran követik el a következő két hibát. 1. Magyarul kigondolják, mit akarnak írni, és mintegy azt lefordítva írnak. Viszont amikor egy-egy magyar kifejezést hirtelen nem tudnak lefordítani, leblokkolnak. Tanulság: ne ragaszkodunk csökönyösen bizonyos magyar tartalmakhoz. Változtassunk a tartalmon oly módon, hogy az a meglévő angol szókincsünkhöz passzoljon. 2. Olyat akarnak írni, ami magukra ténylegesen igaz. Ez azonban nem mindig vezet jóra. Például, ha egy kutyasétáltató állásra kell levélben jelentkezni, és a vizsgázónak soha se volt kutyája, sőt még netalán tán fél is a kutyáktól, akkor nem fog tudni mit írni. Tanulság: Szerepjátékként kell felfogni a feladatot, és arra gondolni, hogy ebben a szerepben az ember tipikusan mit írna.

5. A szóbelin általában mindig van interaktív feladat és önálló kifejést igénylő feladat is. Interaktív feladat például a szituációs szerepjáték vagy egy adott téma páros megvitatása. Fontos, hogy az ilyen feladatoknál ne várjuk meg, míg partnerünk újabb kérdést intéz hozzánk, hanem mi is kezdeményezzünk, kérdezzünk, reagáljunk. Mintha teniszeznénk a parnerünkkel. Mi is ütjük neki a labdát, nemcsak ő nekünk. Ezzel ellentétben az önálló kifejtést igénylő feladathoz másképp kell hozzá állni. Ott csak egyedül kell beszélni, mintha előadást tartanánk a témáról.